Loading...

مطالب سایت

  • شما اینجا هستید:  
  • خانه
  • مطالب سایت

کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان زنجان خبر از برگزاری دوره آموزشی تشخیص اختلالات روانی بر اساس5 DSM ویژه روان شناسان و مشاورین مراکز دولتی و غیر دولتی بهزیستی داد .

 به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان ، علیرضا کاظم لو گفت: روان شناسان اختلال روانی را به عنوان الگو یا نشانگان روان‌شناختی یا رفتاری که در فرد رخ می‌دهد مطرح می‌کننداین الگو یا نشانگان منعکس کننده‌ی یک بدکارکردی روان‌شناختی زیربنایی است و پیامدهای آن ناتوانی ، تخریب یا پریشانی بالینی معنادار را به دنبال دارد.

وی افتراقات DSM-IV و 5 DSM؛ دسته بندی اختلالات در 5 DSM؛ توصیف ملاک های تشخیصی اختلالات 5 DSMو دسته بندی طیف های اسکیزوفرنی و سایر اختلالات سایکوتیک را از سرفصول این دوره آموزشی برشمرد و اظهار نمود: انواع اختلالات روانی بر پایه‌ی‌ 5 DSM به چند گروه اصلی بخش بندی می شود که هر گروه زیرگروه هایی نیز دارد.

این کارشناس مسئول خاطر نشان کرد: گروه کاری 5 DSM، اختلالات روانی را در 20 طبقه‌ی تشخیصی از جمله اختلالات عصبی- رشدی، اختلالات طیف اسکیزوفرنی و سایر اختلالات سایکوتیک، اختلالات دو قطبی و اختلالات مرتبط با آن، اختلالات افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلالات وسواسی- عملی و اختلالات مرتبط با آن، اختلالات مرتبط با ضربه و عوامل تنش‌زا، اختلالات تجزیه‌ای، 9. اختلالات علائم بدنی، اختلالات تغذیه و خوردن، اختلالات دفعی، اختلالات خواب- بیداری، . اختلالات کنشی جنسی، ملال جنسی، اختلالات اعتیادی و مصرف مواد، اختلالات شخصیت،و سایر اختلالات و....... قرار داده است .

کاظم لو افزود: اختلال روانی یک عبارت گسترده برای توصیف شمار زیادی از بیماری‌های روان شناختی است که توانایی فرد را در زمینه‌های مختلف از جمله تفکر، احساس و رفتار صحیح در امور روزمره زندگی، مختل می‌کند.

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه تشخیص و تایید روان‌شناختی را روان‌شناس و روان‌پزشک انجام می‌دهد و آنها پس از مصاحبه بالینی و با پی بردن به نشانه‌هایی که در فرد می‌یابند به تشخیص اختلال از میان اختلال‌های گوناگون می‌پردازند تصریح نمود: بهترین راهنمای تشخیصی و درمانی برای روان‌شناسان بالینی و روان‌پزشکان کتابی به نام DSM است که امروزه در دسترس روان‌درمان‌گران قرار دارد.

وی ادامه داد: اختلال‌های روانی به دلایل گوناگونی پدید می‌آیند و می‌توانند دارای زمینه‌های ژنتیکی، فیزیولوژیکی، محیطی، خانوادگی، اجتماعی، فردی و شیوه‌ی زندگی باشد. اما در بررسی علل مربوط به بروز اختلالات روانی روان شناسان از دیدگاه‌های مختلف به این مساله پرداخته‌اند.

وی کناره گیری از دیگران و گرایش به انزواطلبی، تغییر سریع در وزن اعم از کاهش یا افزایش وزن شدید ، پرخاشگری و حالت‌های تهاجمی بیشتر از حد طبیعی ، - هذیان‌گویی و باورهای غلط ، دشواری و ناتوانی در تمرکز، غمگینی و دلتنگی، تحریک پذیری و اضطراب و بی قراری را علایم اصلی اختلال های روانی عنوان نمود.

وی گفت: بعضی از مردم فقط در یک دوره مشخصی از طول عمـــر خود بیمـــاری روانی را تجربه می کنند، در حالی که در عده ای دیگر ممکن است نشانه‌های این اختلال ها در چندین نوبت بروز کنند که البته امروزه اغلب این اختلالات قابل درمان هستند.

گفتنی است : این دوره آموزشی در راستای ارتقاء افزایش و سطح علمی دانش روان شناسان و مشاورین و با همکاری سه دستگاه بهزیستی، دادگستری و نیروی انتظامی با حضور 58 نفر از کارشناسان مشاوره و روان شناسی بمدت 2 روز در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی برگزار شد.

 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان خبر از واگذاری 7 خدمت برجسته بهزیستی استان زنجان به دفاتر پیشخوان دولت داد و گفت: این مهم بصورت خدمات الکترونیکی و قابل دسترس برای کلیه شهرستانهای استان ایجاد گردیده است.


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی افزود : یکی از ضرورت های اساسی دولت مبنی برارائه خدمات الکترونیک و هوشمند سازی و توسعه خدمات ارائه شده به جامعه هدف و آحاد جامعه درکوتاه ترین زمان ممکن است.

وی اظهار نمود: عمده این خدمات شامل تاسیس مهدکودک، تاسیس مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و خیابانی، تاسیس کلینیک اورژانس های مددکاری اجتماعی، تاسیس توانبخشی و حرفه آموزی معلولان ذهنی، تاسیس مرکز معلولان جسمی و حرکتی، تاسیس مرکز نگهداری سالمندان، تاسیس مرکز توانبخشی ، مراکز حرفه اموزی معلولین و درمان بیماران روانی مزمن است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: فعالیت دفاتر پیشخوان دولت به عنوان بازوان دولت موجب کاهش تصدی‌گری و همچنین ارائه خدمات در کوتاه ترین زمان ممکن به مردم خواهد بود.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان صدور مجوز موافقت اصولی ، مجوز پروانه بهره برداری ، پروانه تاسیس ، مجوز پروانه مسئول فنی ، مجوز پروانه فعالیت ، تمدید پروانه فعالیت و صدور مجوز المثنی را 7 خدمت برجسته مهم بهزیستی مربوط به مهدهای کودک و کمیسیون ماده 26 دردفاتر پیشخوان برشمرد و تصریح نمود: ارائه این فرایند خدمت به صورت الکترونیکی و به صورت کشوری و استانی انجام می گردد.

وی گفت: از دیگر این خدمات تاسیس مرکز توانبخشی مراقبتی مبتنی بر خانواده، تاسیس مرکز روزانه مبتلایان به اختلال نافذ رشد، تاسیس مرکز توانبخشی معلولان ذهنی،تاسیس مرکز خدمات مشاوره ژنتیک در ماه های آتی برشمرد.

محمدی اصل گواهی عدم سو پیشینه ، عدم اعتیاد ، گواهی سلامت روان ، تاییدیه تحصیلی ، تصویر از آخرین مدرک تحصیلی ، فرم های مربوط به دفاتر پیشخوان دولت و گواهی دوره های آموزشی طی شده را از مدارک مورد نیاز برای درخواست صدور مجوز موافقت اصولی برای اشخاص حقیقی عنوان نمود.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه بر اساس ماده 47 آئین نامه موضوع ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ارائه کلیه خدمات مؤسسات و مراکز غیر دولتی داراي پروانه فعالیت از کمیسیون ما ده 26 بر عهده سازمان بهزیستی است گفت: در حال حاضر365 موسسه خیریه و مرکز غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی استان زنجان فعالیت می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه دفاتر پیشخوان خارج از ساعات اداری نیز به ارائه خدمت می پردازند، بنابراین واگذاری خدمات به این دفاتر موجب تسریع و تسهیل امور می شود.

وی گفت: در حال حاضر تعداد 74موسسه ، 10 مجتمع روستایی ، 9 کلینیک مددکاری ، 23 مرکز توانبخشی ، 54 مرکز پیشگیری و 153مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان فعالیت می نمایندکه بیش از ۱۰ موسسه دیگر در دهه فجر افتتاح خواهد شد

 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان خبر از واگذاری 7 خدمت برجسته بهزیستی استان زنجان به دفاتر پیشخوان دولت داد و گفت: این مهم بصورت خدمات الکترونیکی و قابل دسترس برای کلیه شهرستانهای استان ایجاد گردیده است.


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی افزود : یکی از ضرورت های اساسی دولت مبنی برارائه خدمات الکترونیک و هوشمند سازی و توسعه خدمات ارائه شده به جامعه هدف و آحاد جامعه درکوتاه ترین زمان ممکن است.

وی اظهار نمود: عمده این خدمات شامل تاسیس مهدکودک، تاسیس مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و خیابانی، تاسیس کلینیک اورژانس های مددکاری اجتماعی، تاسیس توانبخشی و حرفه آموزی معلولان ذهنی، تاسیس مرکز معلولان جسمی و حرکتی، تاسیس مرکز نگهداری سالمندان، تاسیس مرکز توانبخشی ، مراکز حرفه اموزی معلولین و درمان بیماران روانی مزمن است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: فعالیت دفاتر پیشخوان دولت به عنوان بازوان دولت موجب کاهش تصدی‌گری و همچنین ارائه خدمات در کوتاه ترین زمان ممکن به مردم خواهد بود.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان صدور مجوز موافقت اصولی ، مجوز پروانه بهره برداری ، پروانه تاسیس ، مجوز پروانه مسئول فنی ، مجوز پروانه فعالیت ، تمدید پروانه فعالیت و صدور مجوز المثنی را 7 خدمت برجسته مهم بهزیستی مربوط به مهدهای کودک و کمیسیون ماده 26 دردفاتر پیشخوان برشمرد و تصریح نمود: ارائه این فرایند خدمت به صورت الکترونیکی و به صورت کشوری و استانی انجام می گردد.

وی گفت: از دیگر این خدمات تاسیس مرکز توانبخشی مراقبتی مبتنی بر خانواده، تاسیس مرکز روزانه مبتلایان به اختلال نافذ رشد، تاسیس مرکز توانبخشی معلولان ذهنی،تاسیس مرکز خدمات مشاوره ژنتیک در ماه های آتی برشمرد.

محمدی اصل گواهی عدم سو پیشینه ، عدم اعتیاد ، گواهی سلامت روان ، تاییدیه تحصیلی ، تصویر از آخرین مدرک تحصیلی ، فرم های مربوط به دفاتر پیشخوان دولت و گواهی دوره های آموزشی طی شده را از مدارک مورد نیاز برای درخواست صدور مجوز موافقت اصولی برای اشخاص حقیقی عنوان نمود.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه بر اساس ماده 47 آئین نامه موضوع ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ارائه کلیه خدمات مؤسسات و مراکز غیر دولتی داراي پروانه فعالیت از کمیسیون ما ده 26 بر عهده سازمان بهزیستی است گفت: در حال حاضر365 موسسه خیریه و مرکز غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی استان زنجان فعالیت می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه دفاتر پیشخوان خارج از ساعات اداری نیز به ارائه خدمت می پردازند، بنابراین واگذاری خدمات به این دفاتر موجب تسریع و تسهیل امور می شود.

وی گفت: در حال حاضر تعداد 74موسسه ، 10 مجتمع روستایی ، 9 کلینیک مددکاری ، 23 مرکز توانبخشی ، 54 مرکز پیشگیری و 153مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان فعالیت می نمایندکه بیش از ۱۰ موسسه دیگر در دهه فجر افتتاح خواهد شد

 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه طرح در پی تحقق حقوق و فرصتهای برابر، توانمند سازی، ارتقاء کیفیت زندگی، برای معلولان روستائی است افزود: توانمند سازی و ایجاد اشتغال فرد معلول از اهداف مهم طرح توانبخشی مبتنی برجامعه است .


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی گفت: توانبخشی مبتنی بر جامعه ( C.B.R ) بعنوان یک استراتژی برای بهبود دسترسی به خدمات توانبخشی برای معلولان محسوب گردیده و این طرح از سال 87 اجرایی شده است.

این مقام مسئول مهم ترین مأموریتC.B.R را توانمند سازی افراد معلول ،خانواده های آنان و جامعه محلی از طریق افزایش آگاهی ، ارتقاء ، مشارکت ، کاهش فقر و فراهم نمودن نیازهای اساسی جهت دسترسی به بهداشت ، آموزش و فرصت های معیشتی مددجویان عنوان نمود و خاطر نشان کرد : فعالیتهای C.B.R در ۵چارچوب تحت عنوان سلامت ، آموزش ، معاش ، اجتماعی ، توانمند سازی در زمینه سلامت ، ارتقاء سطح سلامت فردی ، پیشگیری ، مراقبتهای پزشکی و توانبخشی فرد مطرح می باشد.

وی از دیگر فعالیتهای این طرح به آموزش معلول ، اعضاء خانواده و جامعه محلی ، توسعه مهارتهای فردی ، خوداشتغالی ، خدمات مالی و حمایت های مددکاری برشمرد و گفت: در ماتریس معاش به توسعه مهارتهای فردی ، خوداشتغالی ، اشتغال دستمزد برای خدمات مالی و حمایت های مددکاری و در مولفه اجتماعی به روابط ازدواج و خانواده ، سرگرمی ، اوقات فراغت و ورزش و موضوع عدالت اجتماعی تأکید نمودند.

محمدی فراهم کردن ایجاد اشتغال پایدار برای معلولان را از مهم ترین اهداف این طرح برشمرد و یادآور شد: در صورت آموزش به خانواده‌ها و مناسب‌سازی محیط می‌توان شرایط بهتری را برای زندگی افراد معلول و توانمندسازی آنها فراهم کرد که این امر می‌تواند با ارائه آموزش‌های مهارتی اشتغال پایداری را برای فرد معلول فراهم کند.

وی با اشاره به شناسایی 100 درصدی معلولان روستایی افزود : تا کنون 11 هزار و 337 نفر تحت پوشش برنامه های C.B.R بهزیستی استان زنجان قرار گرفتند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه تعداد 44 نفر از تسهیلگران و تعداد 2 گروه خود یار تحت نظارت بهزیستی در برنامه های توانبخشی مبتنی بر جامعه حضور دارند تصریح نمود:در صورت آموزش به خانواده‌ها و مناسب‌سازی محیط می‌توان شرایط بهتری را برای زندگی افراد معلول و توانمندسازی آنها فراهم کرد که این امر می‌تواند با ارائه آموزش‌های مهارتی لازم برای فرد معلول ایجاد نمود.

وی با بیان اینکه ارائه وسایل کمک توانبخشی، ایجاد اشتغال و توانمندسازی معلولان از جمله رویکرد طرحCBR است، یادآور شد: در این راستا ارائه تمامی هزینه‌ها توسط این نهاد حمایتی برای معلولان در نظر گرفته می شود.

وی گفت: توانبخشی مبتنی بر جامعه به دنبال تغییر نگرش منفی نسبت به معلولان و ورود آن‌ها به صحنه اجتماعی از طریق تقویت توانمندیهایشان است

 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه، تمامی خدماتی که بهزیستی به معلولین ارائه می نماید بر اساس تشخیص کمسیون ICF صورت می پذیرد افزود: در 9 ماهه نخست سال جاری 2 هزار و 893 پرونده کمیسیون پزشکی تشخیص معلولیت مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی گفت: فرد معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی فردی است که معلولیت وی بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت، مورد تایید قرار گرفته و کارت معلولیت دریافت کرده است و طبق ضوابط و دستورالعملهای مصوب سازمان بهزیستی کشور واجد شرایط حمایت محسوب شده و دارای کد مددجویی است.

وی اظهار نمود: اساس کار کمیسیون پزشکی بر مبنای طبقه بندی عملکرد و ناتوانی و سلامت است لذا تمامی مراجعین باید توسط پزشکان متخصص و کارشناسان توانپزشکی مرتبط و از طریق آزمونهای سنجش عملکردی در خصوص سطح محدودیتهای عملکرد زندگی روز مره و مشارکتهای اجتماعی مورد بررسی قرار گیرند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه معلولیت ها به 5گروه عمده و شایع شامل اختلالات جسمی حرکتی ، ذهنی ، بینایی ، شنوایی و اعصاب و روان تقسیم بندی می گردند خاطر نشان کرد: شدت معلولیت هر گروه بر اساس روش رتبه ای بوده و در چهار سطح،خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید مشخص میگردند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون 708 کارت معلولیت توسط این نهاد حمایتی برای افراد دارای معلولیت صادر گردیده است تصریح نمود: طبق ماده 1 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تایید معلولیت افراد منوط به تشخیص کمیسیون پزشکی ، تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت می باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: هدف از برگزاری کمیسیون های پزشکی مشخص کردن سطح معلولیت مراجعین جهت دریافت خدمات از بهزیستی است و افراد معلول مورد معاینه پزشکان این کمیسیون قرارگرفته و مدارک پزشکی آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و در صورت تعیین شدت معلولیت به انها خدماتی ارائه می شود.

وی گفت : اساس کار کمیسیون پزشکی بر مبنای طبقه بندی عملکرد و ناتوانی و سلامت است لذا تمامی مراجعین باید توسط پزشکان متخصص و کارشناسان توانپزشکی مرتبط و از طریق آزمونهای سنجش عملکردی در خصوص سطح محدودیتهای عملکرد زندگی روز مره و مشارکتهای اجتماعی مورد بررسی قرار گیرند

محمدی با اشاره به اینکه کمیسیون ICF تعیین شدت معلولیت درتمامی شهرهای استان تشکیل می گردد بیان نمود : نتایج ارزیابی در کمیسیون پزشکی شهرستانها با حضور حداقل 3 و حداکثر 5 نفرطبق مفاددستورالعمل و با نوع معلولیت مرتبط تشکیل می گردد و اعضاء کمیسیون شامل فیزیوتراپیست، کاردرمانگر ، گفتار درمانگر ، شنوایی شناس ، روانشناس ، روانپزشک و پزشکان دوره دیده وآشنا به معیارهای طبقه بندی بین المللی است و اعضا با توجه به نوع معلولیت در کمیسیون حضور پیدا می نمایند.

وی افزود : البته کمیسیون پزشکی اعصاب و روان ، کمیسیون معافیت ازخدمت نظام وظیفه و کمیسیون تجدید نظر در بهزیستی استان با حضور اعضاء تخصصی برگزار می گردد.

وی گفت : در حوزه توانبخشی تایید کمیسیون پزشکی در راستای صدور کارت معلولیت ، تشکیل پرونده و ارائه خدمات مطلوب و بهینه ، معافیت سربازی و در حوزه اجتماعی تعیین شدت از کارافتادگی و برقراری مستمری ماهیانه برای توانخواه تشکیل می گردد.

گفتنی است : سال گذشته 4 هزار و 102 پرونده توانبخشی معلولین و مددجویان بهزیستی در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار گرفته است.

 

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به عوارض و تاثیرات منفی وجود اضطراب در دوران کودکی گفت: اگر اضطراب در دوران کودکی نادیده گرفته شود می‌تواند در دوران نوجوانی و بزرگسالی موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی شود و همچنین منجر به اختلالاتی از جمله افسردگی ، ترس مرضی ، رفتارهای اجتنابی و سو مصرف مواد شده و موجب پایداری آن می شود.


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان ، گل نساء آقا محمدی افزود: اضطراب یک احساس ناخوشایند ، مبهم ، دلواپسی ، هراس با منشا ناشناخته است که به فرد دست می دهد و در وی عدم اطمینان ، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی ایجاد می نماید.

وی ادامه داد: بیشتر والدین دنیای کودکانشان را دنیایی پر از شور و نشاط و بدون نگرانی می دانند و چون خودشان از فرزندان مراقبت و نگهداری می نمایند و درصدد تامین نیازهای آنها هستند ، به همین دلیل توجهی به عوامل استرس زا نداشته و آن را زود گذر می پندارند..

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: به منظور افزایش سلامت جسمی و روانی نونهالان و کودکان، همه ساله سه طرح مهم پیشگیری، با موضوع غربالگری اضطراب کودکان پنج تا شش سال، شنوایی‌سنجی کودکان 3 تا 5 سال و غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 سال در مهدهای کودک توسط بهزیستی اجرا می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان تصریح نمود: تعاریف مختلفی برای سلامت روان وجود دارد ولی این مهم در وهله اول به معنای نداشتن اختلال روان است؛ در واقع چیزی نزدیک به 260 اختلال روانی وجود دارد که رایج‌ترین و شایع ترین آن ها به خصوص در دوران کودکی اختلالات اضطرابی است که درون‌مایه اصلی آن نیز اضطراب و نگرانی است.

وی یادآور شد: طرح غربالگری اضطراب با هدف شناسایی، پیشگیری، مداخله به‌هنگام و موثر اختلالات روانی و ارتقای سلامت روان جامعه با مشارکت مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی اجرا می‌شود.

وی ابراز نمود: اختلال اضطراب کودکی، پدیده‌ای گذرا نیست و در صورت بی‌توجهی و اقدام نکردن برای درمان، تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می‌یابد. از این‌رو والدین باید طرح‌های غربال‌گری اضطراب کودک‌شان را به جد مدنظر قرار دهند.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه طرح غربالگری اضطراب ویژه کودکان 5-6 سال برای پنجمین بار متوالی در استان زنجان توسط مراکز مشاوره و سلامت روان محلی در مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی تا پایان سالجاری به اجرا در می آید افزود : سال گذشته 2500 کودک زنجانی تحت غربالگری اضطراب قرار گرفتند.

وی گفت: با تشخیص به موقع و مداخلات به هنگام می توان از طریق والدین و مربیان به کودکان یاد داد که چگونه اضطراب خود را کنترل کنند و یک زندگی طبیعی و آرام داشته باشند.

وی گفت: طرح غربالگری اختلالات ژنتیک ، طرح غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان3 تا 5 سال ، طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 سال و آگاه سازی پیشگیری از معلولیتها و آسیب های اجتماعی از مهمترین طرح های دفتر معاونت امور توسعه و پیشگیری بهزیستی می باشد که همه ساله توسط این نهاد حمایتی به اجرا در می آید

 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است گفت: این نهاد در قالب برنامه ششم توسعه کشور مسئولیت و ماموریت تامین سلامت اجتماعی را در کشور را عهده‌دار است.

 به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان ، محمد محمدی در جلسه شورای معاونین بهزیستی که با حضور دکتر احمدی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد
ضمن تقدیر از حمایت های دلسوزانه نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در به تصویب رساندن قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اظهار نمود: این قانون در سالجاری توسط رییس جمهوری به تمام دستگا های اجرایی ابلاغ و دارای ضمانت اجرایی قرار گرفت
محمدی با اشاره به اینکه بهزیستی با سه رویکرد اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه ، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و معلولیتها و توانمند سازی معلولین و ایجاد بستر اشتغال فعالیت می نماید خاطر نشان کرد : اهتمام بر آگاه سازی و اطلاع رسانی در زمینه آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد ؛ طلاق و حاشیه نشینی را در دستور کار خود قرار دارد.
این مقام مسئول با اشاره به وجود 13 مرکز اقامتی افراد دارای اختلال مصرف مواد مخدر ویک مرکز شلتر برای معتادین کارتن خواب و بی سرپناه خاطر نشان کرد: امسال و با اغازفصل سرما نزدیک به 120 معتاد متجاهر با مراجعه به شلتر دارای سرپناه شده اند.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان تصریح نمود: بهزیستی از بدو تولد تا زمان سالمندی خدماتی برای جامعه هدف خود در برنامه دارد که در این راستا ارایه مشاوره ژنتیک و زوجینی که در شرف ازدواج هستند یکی از مواردی است که بهزیستی اهتمام ویژه ای به آن دارد و خانواده ها با جدی گرفتن این مساله میتوانند تا حد قابل توجهی از تولد نوزاد معلول جلوگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه بهزیستی یکی از سازمان های پیشرو در امر واگذاری امور به بخش غیر دولتی و برون سپاری است به طوریکه تا کنون بیش از 90 درصد از وظایف خود را به مراکز غیر دولتی واگذار نموده است یادآور شد : در حال حاضر ۳۸۰موسسه و مهد کودک مجوز خودرااز بهزیستی دریافت نموده اند
وی گفت: در حال حاضر تعداد ۲۸ هزار و ۶۰۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد 14 هزار و شش صد نفر مستمری بگیر ومابقی نیز از سایر خدمات موردی این نهاد حمایتی بهره مند می گردند.

 

دکتر فریدون احمدی با حضور در جلسه شورای معاونین بهزیستی استان زنجان گفت: رسالت نماینده یاری و کمک در جهت پیشبرد اهداف سازمان است و تمام تلاش ما درجهت بهبودو رفع مشکلات مردم است و در سال آینده شاهد توجه ویژه دولت به معیشت محرومین خواهیم بود


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان ؛ نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از زحمات کارکنان بهزیستی افزود: سال آینده از لحاظ اقتصادی سال سختی را در پیش رو خواهیم داشت که در این راستا مردم باید بسمت مصرف کمتر و صرفه جویی پیش بروند و تاجای ممکن کمک حال محرومین و معلولین جامعه باشند.

دکتر فریدون احمدی خاطر نشان کرد:نوع نگاه دولت حمایت از معیشت مردم است و دولت توجه ویژه ای به نهادهای حمایتی دارد و علیرغم کاهش بخشی از بودجه ،شاهد افزایش درخورتوجه ردیف های اعتبارب بهزیستی و کمیته امداد هستیم

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی از خیرین و نیکوکاران خواست حمایت بیشتری از معلولین و محرومین جامعه بکنندو افزود:گسترش خیر جمعی از برنامه ها و اهداف بهزیستی در سال آینده باشد و مردم همانند سالهای ابتدای انقلاب به صحنه بیایند و یاری گر افراد طبقه محروم جامعه باشند

وی در راستای حل مشکلات جهیزیه مددجویان ،تامین وسایل کمک توانبخشی مدرن ،ساخت مجتمع بهزیستی قول مساعد داد

 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان خبر از الکترونیکی شدن صدور مجوز موافقت اصولی مهدهای کودک داد و گفت: صدور پروانه فعالیت ، پروانه تاسیس ، تمدید پروانه فعالیت ، تعویض پروانه فعالیت و صدور المثنی برای مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان توسط دبیرخانه کمیسیون ماده 26 بهزیستی انجام می گردد.


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان ؛ محمد محمدی افزود: باتوجه به سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر هوشمند سازی و الکترونیکی نمودن اهم فعالیتها جهت تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به مردم ، درحال حاضر یکی ازخدمات مربوط به کمیسیون ماده 26درجهت صدور مجوز موافقت اصولی برای متقاضیان مهدهای کودک با همکاری پیشخوانهای دولت در سراسر کشور به صورت الکترونیکی انجام خواهدشد.

وی با اشاره به اینکه که متقاضیان فوق الاشاره بایستی در مرحله اول در سامانه ثبت نام نمایند اظهار نمود: ثبت نام اولیه متقاضیان در پیشخوان دولت به آدرس www.g4b.ir صورت می پذیرد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: نتایج مراحل انجام کارتوسط پیشخوان دولت ازطریق پیامک به متقاضی ابلاغ گردیده و در نتیجه فرایند انجام کار و مراحل مربوطه توسط حوزه مراکز وموسسات غیردولتی بهزیستی استان زنجان پیگیری می گردد.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان ، دریافت کد رهگیری و انتخاب دفتر پیشخوان توسط متقاضی در سامانه ، مراجعه حضوری متقاضی به دفترپیشخوان انتخاب شده در سطح استان ، ارائه مدارک و فرم های استعلام به متقاضی توسط دفتر پیشخوان و دریافت و ثبت اطلاعات مدارک متقاضی توسط دفتر پیشخوان درسامانه را از روند انجام کار این مهم بر شمرد و تصریح نمود: ارجاع الکترونیکی پرونده به کارتابل دبیرخانه کمیسیون ، - ارجاع توسط دفتر دبیرخانه کمیسیون ماده 26 بهزیستی به واحدهای بررسی کننده در سازمان بهزیستی استان ، کارشناس مربوطه ، معاونت تخصصی، گزینش، و حراست را از دیگر فرآیند کمیسیون و اعلام نتیجه نهایی به متقاضی توسط پیشخوان دولت عنوان نمود.

محمدی با اشاره به وجود 32 مهد کودک دارای رتبه 1 تا 4 ستاره تحت نظارت بهزیستی استان زنجان یادآور شد: در حال حاضر 153 مهد کودک شهری و روستایی در سطح استان زنجان فعالیت می نمایند که از این تعداد 90 مهد کودک شهری و حاشیه و 63 مهد کودک روستائی می باشند.

وی گفت: با توجه به ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت وظیفه صدور پروانه فعالیت 13 گانه مرتبط با اهداف بهزیستی در استان به حوزه هماهنگی و نظارت بر مراکز غیر دولتی واگذار شده است و در این راستا اقداماتی از جمله تاسیس دبیر خانه کمیسیون ماده 26 ، آماده سازی پرونده برای طرح درکمیسیون ، طرح و بررسی پرونده های متقاضیان در کمیسیون ، صدور پروانه فعالیت ، نظارت بر فعالیت ، تمدید و ابطال پروانه مراکز غیر دولتی توسط این نهاد حمایتی در دبیرخانه کمیسیون ماده 26 بهزیستی استان زنجان صورت می پذیرد.

وی نقش مهدهای کودک در تربیت کودکان را مهم و اساسی عنوان نمود و افزود: برای رشد و تربیت صحیح کودکان باید محیطی امن و عاری از هرگونه انحراف فراهم کرد.

وی گفت: متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت بهزیستی استان زنجان به نشانیwww.zanjanbehzisti.ir قسمت اطلاعیه ها ( دفاتر پیشخوان ) نسبت به این مهم اقدام نمایند.

 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اعلام این خبر گفت: تحلیل مقایسه ی 4 ساله ی نتایج مقیاس ارزیابی زنان سرپرست خانوار از سال 94 لغایت 97 نشان می دهد که نمرات شاخصهای قابلیت تصمیم گیری، تعامل اجتماعی، وضعیت شغل، وضعیت تحصیلی، مهارتهای شغلی و وضعیت درآمد زنان سرپرست خانوار در کل استان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است که نشانگر تحقق نمره مصادیق توانمندسازی استانی است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان، محمد محمدی با اشاره به طرح تعیین سطوح توانمندی زنان سرپرست خانوار با هدف محقق کردن ماده 39 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: در تلاش است تا زمینه های تدوین نظام سطح بندی خدمات را به گونه ای محقق سازد که خدمات این اداره به صورت طبقه بندی شده و سطح بندی شده بر اساس توانمندی های گروه هدف به صورتی هدفمند، هوشمند، و زمان دار ارائه شوند.

وی ادامه داد: طرح تعیین سطوح توانمندی زنان سرپرست خانوار اقدامی علمی، مبتنی بر شواهد اجرائی و چند بعدی است که ضمن رعایت ملاحظات بومی و فرهنگی قادر است در تمامی سطوح به نیازهای اجرایی ، مدیریتی ، بودجه ریزی ، برنامه ریزی پاسخی در خور شایسته دهد.

محمدی خاطر نشان کرد: توانمند سازی فرایندی است هدفمند و چند بعدی که به افراد ، خانواده ها ، گروه ها و اجتماع در شناخت و دستیابی به منابع و فرصت ها کمک می نماید تا با تغییر مطلوب شرایط ، انتخاب های خود را معمول داشته و فعالانه بر محیط زندگی خود کنترل نسبی داشته باشند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان تصمیم گیری ، تعامل اجتماعی ، تحصیلات ، مسکن ، شغل ، درآمد خانواده ، برخورداری از بیمه ها و مهارت های شغلی و حرفه ای را از مهمترین شرایط توانمندی فرد برشمرد و تصریح نمود: جوهره و اساس توانمند سازی آگاهی ، شناخت و خودآگاهی است

وی با بیان اینکه تعداد 2 هزار و 949 نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بهزیستی استان زنجان قرار گرفته اند افزود: از این تعداد 2 هزار و 441 نفرمستمری بگیر و 508 نفر پشت نوبت از خدمات تخصصی این اداره کل در راستای توانمندسازی بهره مند شده اند.

وی در ادامه از اجرای مقیاس ارزیابی سطوح توانمندی زنان سرپرست خانوارکه به صورت کشوری تدوین گردیده و پس از اجرای پایلوت آن، جهت اجرای سالانه به بهزیستی استانها ابلاغ شده خبرداد و یادآور شد: این مهم به افراد یاری می رساند که از فرصت های برابر جامعه و اجتماع به درستی و موثر بهره ببرند و انسان هایی فعال و متعامل در جامعه باشند.

وی گفت: این نهاد حمایتی در نظر دارد با توجه به نتیجه به دست آمده از این بررسی به تهیه و تدوین برنامه هایی عملیاتی اقدام نماید تا وضعیت اقتصادی و اجتماعی، تحصیلات و مهارتهای شغلی و حرفه ای و همچنین وضعیت مسکن و درآمد و وضعیت بیمه ای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش را ارتقا دهد.

گفتنی است: زنان سرپرست خانوار به دلایل مختلف از جمله طلاق، فوت همسر، ازکار افتادگی همسر به دلیل بیماریهای صعب العلاج ، خودسرپرستی، اعتیاد، زندانی و یا متواری بودن همسر دارای پرونده می باشند و بهزیستی توانمند سازی این قشر از جامعه را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است .

 

صفحه1 از144