معاونت مشاركت هاي مردمي

معاونت مشاركت هاي مردمي
 
نام و نام خانوادگي: نعمت ملکی

مدرك تحصيلي: لیسانس علوم اجتماعی(پژوهشگری)-فوق لیسانس مدیریت اجرایی(استراتژیک)

سوابق كاري:
مددکار ، مسئول امور اداری بهزیستی شهرستان زنجان ، مشاور مدیر کل در امور فرهنگی و قرآنی ، رئیس اداره بهزیستی شهرستان ابهر ،رئیس اداره بهزیستی شهرستان زنجان ، رئیس مرکز ارتباطات مردمی بهزیستی استان و هم اکنون معاون مشارکتهای مردمی ، مراکز غیر دولتی و اشتغال بهزیستی استان زنجان.
 
 
تعريف مشاركت:

غلبه بر نابساماني هاي اقتصادي و رفع ناهنجاري ها و معضلات اجتماعي و ايجاد زمينه هاي شكوفائي علمي و فرهنگي و تسهيل تحقق ايده ها و آرمان هاي عقلاني و شرعي مستلزم خدمت نهادن بر توان جمعي و افكار بالنده و همياري و مشاركت استعدادهاي عمومي و تبادل نظر و بهره مندي از فعاليت داوطلب ديگران است و از اين طريق است كه مي توان اعتماد عمومي و بويژه گروه هاي مشتاق داوطلب مشاركت را در اتخاذ تصميم و ارائه راه كارهاي مثبت مشاركت ملي جهت رفع مشكلات موجود جلب و جذب كرد و در طريق توسعه همه جانبه گام برداشت و به استقرار عدالت اجتماعي نزديكتر شد . سازمان بهزيستي بعنوان بخشي از مجموعه عظيم سازمان دولت قطعاً جايگاهي ويژه در تحقق توسعه عدالت اجتماعي از طريق جلب مشاركت مردمي و ايجاد زمينه هاي رفع محدوديت و ايجاد فرصت هاي شغلي و تقسيم عادلانه امكانات و زدودن هنجارهاي اجتماعي خواهد داشت و اين جايگاه را مي توان در قوانين مدون اساسي و عادي و حتي عرف و عادت پسنديده جستجو كرد .

 تاريخچه مشاركت در سازمان بهزيستي

در سال 1359 همزمان با تشكيل سازمان بهزيستي و آغاز دفاع مقدس ، مشاركت هاي مردمي نيز در سازمان بهزيستي بوجود آمد . در همين زمان طرح شركت دانش آموزان در مسائل جنگ توسط مشاركت هاي مردمي ارائه گرديد . شوراي عالي مشاركت هاي مردمي در سال 1364 براي نخستين بار تشكيل شد و در سال 1375 مشاركت هاي مردمي تحت عنوان شوراي ( مركزي ، استان ، شهرستان ) مشاركت هاي مردمي قانوني گشت به دنبال آن در سال 1376 معاونت مشاركت هاي مردمي با ابلاغ رياست محترم وقت سازمان ايجاد شد . در سال 1377 تشكيلات معاونت مشاركت هاي مردمي واحد حقوقي در تشكيلات سازماني به تصويب رسيد و از سال 1378 ماهيت اجرايي يافت.

 حيطه فعاليتهاي معاونت مشاركتهاي مردمي به شرح ذيل است:

امور اشتغال و كاريابي

امور مشاركتهاي مردمي

امور هماهنگي و نظارت بر مراكز غيردولتي

امور مسكن معلولين و مددجويان

امور اشتغال و كاريابي: اشتغال لازمه زندگي بشر است زيرا دوام و بقاي جامعه و زندگي هر فرد مستلزم كار و فعاليت است . اشتغال علاوه بر تامين معاش ،احترام ، اعتماد به نفس و سلامت ، تقويت روحيه ايجاد مي كند اما اشتغال در زندگي فرد معلول نقشي بيش از اينها ايفا مي كند .او را قادر مي سازد كه احساس سربلندي و قابليت نمايد و احساس كند كه او هم فرد مستقلي است .

به منظور توانمند سازي معلولين و مددجويان و استفاده از توانائي هاي آنان براي آموزش حرفه متناسب با وضعيت جسمي و ذهني و كسب درآمد براي خود و خانواده ايشان به مراكز فني و حرفه اي اداره كار ، مراكز توانبخشي و حرفه آموزي تحت نظارت بهزيستي راهنمائي و معرفي مي گردند .پس ازكسب مهارتهاي حرفه اي به صور مختلف وارد بازار كار مي شوند :

الف ـ استخدام در موسسات و سازمانهاي دولتي با استفاده از قانون جامع حمايت از حقوق معلولين .      

ـ از طريق آگهي استخدام در جرايد ، ارسال بخشنامه و به استناد ماده 7 قانون جامع حمايت از حقوق معلولين پس از انجام مكاتبات و پي گيريهاي كارشناسان اشتغال معلولين واجد شرايط در ادارات و سازمانهاي دولتي جذب مي شوند .

ب ـ استخدام در بخش خصوصي با استفاده از تسهيلات كارفرمايي يا بيمه سهم كارفرما

ـ به منظور تشويق بخش خصوصي براي جذب معلولين و مددجويان تحت پوشش ، تسهيلات كارفرمايي ضمن عقد قرار دارد و اخذ تعهد محضري مانند تسهيلات وجوه اداره شده ـ اعتبارات منابع داخلي پرداخت مي گردد .

ج ـ خود اشتغالي از طريق :

 پرداخت كمك سرمايه كار

تسهيلات وجوه اداره شده

تسهيلات منابع داخلي بانكها

تسهيلات بنگاههاي كوچك اقتصادي

با توجه به مشكلات جذب افراد بيكار مخصوصاً معلولين و مددجويان در ادارات و سازمانهاي دولتي عده بيشماري از اين عزيزان متقاضي تسهيلات براي داير نمودن كارگاه كوچك براي توليد كالا ، خدمات و ورود مستقيم  به چرخه توليد و بازار رقابت با سايرين هستند . براي كمك و آماده كردن بستر مناسب به منظور مشاركت اين گروه از جامعه هدف در توليد ملي ، فعاليتهايي در داخل سازمان و بهزيستي و همچنين در ساير ادارات و موسسات انجام مي گيرد از قبيل :

1 ‌ـ شناسايي افراد مستعد جامعه هدف

2 ـ پيش بيني برنامه هاي اجرائي سالانه

3ـ برنامه ريزي و تامين منابع مالي ( ملي ـ استاني )

4ـ تجهيز منابع انساني ، تشكيل كميته هاي اشتغال شهرستانها و ستاد اشتغال استان و آموزش كارشناسان

5ـ بررسي پرونده هاي متقاضيان به منظور تاييد و تطبيق طرحهاي اشتغال زائي با موازين و مقررات : دستورالعملهاي اجرايي معاونتها  تخصصي بهزيستي ، عقد نامه ها ، تفاهم نامه هاي منعقده با ساير سازمانها ، مشاغل اشباع شده

6ـ تنظيم تفاهمنامه با سازمان كار و امور اجتماعي ، سازمان تعاون و صندوق مهر امام رضا (ع)

7ـ شركت فعال در جلسات گروه كارشناسي سازمان كار به منظور پي گيري و تائيد اوليه طرحهاي اشتغال جامعه هدف

8ـ شركت مستمر در جلسات كار گروه شهرستانها و استان به منظور تاييد نهايي طرحها و مطرح نمودن مشكلات جامعه هدف

9ـ ارسال طرحهاي اشتغال زائي و معرفي متقاضيان به بانكهاي عامل از طريق ليست ، Cd و اينترنت بررسي طرح توسط بانكهاي عامل، طرح پرونده در جلسات كارشناسي اداره كار تاييد نهايي در كارگروه شهرستانها و استان ، اعاده به بانك عامل جهت پرداخت تسهيلات ، اعمال نظارت توسط كارشناسان بانك ، وزارت كار و كارشناسان بهزيستي به منظور تحقق اهداف طرح و تخصيص يارانه

د ـ تشكيل شركتهاي تعاوني مددجوئي

-          امور مشاركتهاي مردمي:

با توجه به ماده واحده لايحه تشكيل سازمان بهزيستي كشور و استفتائات از محضر مبارك حضرت امام ( ره ) و مقام معظم رهبري اين سازمان اقدام به جلب و جذب مشاركتهاي مردمي زكات فطره مي نمايد .

1ـ فرهنگ سازي مهرورزي در جامعه

2ـ تقويت و تاكيد بر همبستگي ملي و مشاركت عمومي

3ـ تكريم خيرين و هموطنان نيكوكار

4ـ اجراي برنامه هاي ابتكاري در ماه مبارك رمضان ( طرح ضيافت مهر)

5ـ بسيج همگاني ـ نصب چادر ـصندوق ـ بنر ـ چاپ پاكت و توزيع بين مدارس و ادارجات و مجتمعهاي مسكوني ـ مهد كودك ها

امور هماهنگي و نظارت بر مراكز غيردولتي

با توجه به ماده 26 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت وظيفه صدور پروانه فعاليت 13 گانه مرتبط با اهداف بهزيستي در استان به حوزه هماهنگي و نظارت بر مراكز غير دولتي واگذار شده است و در اين راستا اقداماتي صورت مي پذيرد كه رئوس آن بشرح زير مي باشد .

1ـ تاسيس دبير خانه كميسيون ماده 26

2ـ پذيرش ،راهنمايي ، استعلام از معاونتهاي تخصصي و حراست ، آماده سازي پرونده براي طرح دركميسيون

3ـ طرح و بررسي پرونده هاي متقاضيان در كميسيون 

4ـ صدور پروانه فعاليت

5ـ نظارت بر فعاليت ، تمديد و ابطال پروانه مراكز غير دولتي .

امور مسكن معلولين و مددجويان

بر اساس تبصره 4 ماده 9 قانون  جامع حمايت از حقوق  معلولين ، بهزيستي كشور موظف گرديده در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانين بودجه سالانه و كمكهاي يارانه اي اشخاص حقيقي و حقوقي نسبت به احداث واحدهاي مسكوني براي معلولان و مددجويان اقدام نمايد و در اين راستا اقدامات زير انجام مي پذيرد .

1ـ جلب همكاري افراد خير براي مشاركت ساخت مسكن معلولين

2ـ جلب همكاري موسسات خيريه تحت نظارت بهزيستي براي مشاركت در ساخت مسكن

3ـ جلب همكاري مسكن و شهرسازي در خصوص اختصاص 10% سهميه واحد احداثي براي معلولين استان

4ـ شناسائي ، برنامه ريزي و تامين اعتبار وديعه مسكن اقشار كم درآمد تحت پوشش

5ـ جلب همكاري مديريت و كارشناسان بانك مسكن استان در جهت تسهيل و هزينه كرد بهينه اعتبارات وديعه مسكن

6ـ كمك به احداث واحد مسكوني معلولين با مشاركت خود مددجويان
فرآیندهای معاونت مشاركت هاي مردمي

آدرس و شماره تماس:زنجان ميدان پانزده خرداد- جنب مزار شهدا-تلفن:02433557004
کد خبر:424
منتشرشده در: مطالب عمومی

پیوند ها

leader 1

president

mci

behzisti

irna

samed

ostandari

espancer

1480

آمار بازدید کنندگان

1409561
بازدید امروز :
بازدید این ماه :
بازدید کل :
15
42018
1409561

اوقات شرعی

  • آدرس: زنجان، خیابان امام، خیابان پانزده خرداد، اداره کل بهزیستی
  • شماره تماس:02433553804
  • شماره فکس:02433553804
  • آدرس ایمیل : info@zanjanbehzisti.ir